3 intrebari majore pentru a-ti ascuti skill-urile decizionale

0
84

De cele mai multe ori, atunci cand managerii aflati la inceput de drum decid sa inceapa de la zero o afacere noua, nu au nici cea mai mica idee ce anume este necesar pentru ca un business nou inceput sa devina un succes real.

Tot ce stiu este ca pornesc in acest demers de la o idee. In cele mai fericite cazuri – acelea care au ca rezultat construirea unui nume important pe o nisa anume – ideea de la care porneste un business este rezolvarea unei probleme reale, pe care un anumit segment de public o resimte. Practic, antreprenorul identifica problema si vine catre public cu o propunere reala, care il poate ajuta sa rezolve respectiva problema.

Cata vreme instrumentul care ajuta la rezolvarea problemei este unul util, iar oamenii adera la el, afacerea in sine va fi un succes – nu pentru o perioada scurta, ci pe termen lung – astfel de companii ajungand in cele din urma la un public foarte mare si avand un feedback extrem de bun.
Exista idei sau ponturi speciale care pot face o companie sa ajunga la un astfel de succes? Desigur ca exista, insa de cele mai multe ori tinerii antreprenori iau, in parcursul lor, o serie intreaga de decizii bazandu-se pe impuls si pe intuitie, pe ceea ce reusesc sa perceapa despre piata si despre segmentul de clienti caruia i se adreseaza.

De asemenea, in astfel de abordari antreprenorii nu au nici macar cea mai vaga idee legata de ce anume inseamna un MVP (Produs Minim Viabil), ci construiesc dupa propria vointa si intuitie, si fac apoi tot posibilul pentru ca oamenii sa cunoasca produsul sau serviciul oferit de companie.
In astfel de cazuri poti avea parte de succes relativ rapid – ceea ce duce la o incredere prematura ca stii ce faci si ca ai priceperea si experienta necesare pentru a fi de succes – dar poti avea parte si de esecuri. Deciziile luate pe baza intuitiei iti pot fi de un real folos, insa exista si situatiile inverse, in care deciziile intuitive te trag inapoi sau te tin pe loc, fara sa aduca castigurile asteptate.

Si totusi, cum reusesti sa obtii stabilitatea necesara unui business, luand decizii importante conform unui algoritm care reduce sansele de esec? Iata mai jos trei intrebari esentiale pe care ar trebui sa ti le pui in procesul de luare a deciziilor.

1. Este suficient de important incat sa conteze?

Este o idee sau un pas suficient de important incat sa conteze? Atunci cand conduci o afacere exista mii de decizii si hotarari pe care trebuie sa le iei in diferite momente. Ar trebui sa refaci designul website-ului? Ar trebui sa adaugi noi caracteristici si functii? Ar trebui sa rezolvi plangerile clientilor? Ar trebui sa renunti la un produs sau la un serviciu?

Numarul de lucruri pe care le poti face sau pe care le poti incerca pentru ca afacerea ta sa evolueze este nelimitat.
Intrebandu-te daca un anumit demers este suficient de important incat sa conteze, te fortezi de fapt sa prioritizezi initiativele care vor face intr-adevar ca lucrurile sa se miste intr-o directie favorabila. “Plangerile unui numar limitat de clienti cu privire la o problema minora sunt suficient de importante incat sa influenteze in mod decisiv evolutia afacerii tale?” Probabil ca nu! “Concentrarea pe un redesign al site-ului, despre care esti convins ca iti va imbunatati rata de conversie cu 20% si iti va adauga un venit substantial la buget este suficient de importanta incat sa conteze?” Probabil ca da!

Desigur, constientizarea a ce anume este suficient de important incat sa conteze si ce nu, este ceva relativ… De aceea, este important sa imparti initiativele si in functie de dimensiuni. Daca ai pe lista initiative si planuri despre care esti convins ca iti vor aduce un venit mai mare decat altele, este de la sine inteles ca le vei prioritiza pe cele care vor aduce un profit mai important. Nu inseamna ce celelalte nu sunt suficient de importante incat sa conteze, dar nu sunt si suficient de mari incat sa rivalizeze cu cele pe care le pui pe primul plan. Va veni insa si vremea lor!

Intrebarea daca ceva este suficient de mare incat sa conteze are importanta si pentru evaluarea unei afaceri pe care iti doresti sa o incepi. Afacerea ta noua este suficient de bine pozitionata? Nisa este destul de importanta? Solutia ta este una destul de utila? Acestea sunt intrebari la care va trebui sa gasesti raspunsul inainte de a porni la drum cu un business nou, care vrei sa conteze!

2. Ce problema rezolvi?

lucruri pe care oamenii de succes le fac in fiecare zi

Tot ceea ce faci trebuie sa rezolve o problema sau o nevoie existenta pe fond. Iar aceasta ar trebui sa fie o intrebare usoara careia sa ii gasesti raspunsul imediat. Uneori aceasta intrebare te poate ajuta sa intelegi ca de fapt nu rezolvi neaparat o problema, si ca ar trebui sa reconsideri ceea ce faci.

Produsul tau va trebui sa fie unul din categoria “imi trebuie”, nu din categoria “mi-ar placea”. In plus, va trebui sa faca ceva diferit si mai bine pentru a reusi sa iasa in evidenta, pentru ca in general clientii cer si asteapta de la un produs sau serviciu nou mai mult decat de la cele pe care le au sau pe care le stiu deja.
Atat timp cat consumatorii vor avea probleme, ei vor cauta solutii, insa oamenii cauta intotdeauna modurile cele mai bune, mai rapide si mai inteligente de a-si duce la indeplinire task-urile de zi cu zi. Si, din fericire, pentru afaceristii nou veniti exista inca foarte mult loc pentru imbunatatire in randul produselor existente pe piata la acest moment!

Iata de ce compania ta nu trebuie neaparat sa rezolve o problema noua, pe care nu o mai abordeaza nimeni, ci doar sa ofere o solutie mai buna decat alte branduri, la o problema existenta deja si cu care consumatorii se confrunta.

3. Cum masori succesul?

Asadar, pana in acest moment stii deja ce problema rezolvi si daca aceasta este suficient de importanta incat sa conteze. Cum reusesti sa iti dai seama si sa masori daca initiativa ta functioneaza sau nu? Daca nu stii sa masori succesul, nu vei sti cand sa opresti totul sau, dimpotriva, cum sa functionezi si cum sa dezvolti o initiativa.
Totul in acest caz se rezuma la un indicator numit KPI – Indicator de performanta – si la harti de parcurs.

Sa presupunem ca iti refaci designul primei pagini de pe site-ul tau. Vei dori sa setezi anumite termene limita si indicatori. Poate ca te astepti sa cresti conversiile cu 15% si sa refaci designul paginii intr-un interval de 3 luni, ceea ce este suficient de important incat sa conteze. Ei bine, acesta va deveni reperul tau pentru masurarea succesului.

Odata stabiliti acesti parametri, vei fi capabil sa evaluezi progresul din acest parcurs si sa te intrebi de ce nu atingi aceste obiective. Daca refacerea designului paginii de start nu iti va aduce decat o crestere de 2% a conversiilor, e posibil sa ajungi la concluzia ca eforturile tale in acest sens nu au fost suficient de mari incat sa conteze, sau ca trebuie sa iti reevaluezi ideile ce tin de design.

Daca iei o decizie incorecta legata de business-ul tau, atunci pasul urmator va fi sa inveti din greselile facute si sa construiesti in continuare pornind din acel punct. Invata ce anume ai facut corect si ce ai gresit si foloseste ceea ce ai invatat pentru ca data viitoare cand iei decizii sa gandesti mai aprofundat.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.