Lucrezi de acasa? 4 ponturi pentru a ramane productiv

0
66

Pandemia COVID-19 a determinat multe companii sa recomande angajatilor lor sa lucreze de acasa. Pentru multi dintre acestia – fie ca vorbim despre angajati, fie ca vorbim despre angajatori – munca de acasa este o noua realitate, insa una care necesita ceva timp pentru a te obisnui cu ea. Daca si tu ai probleme de organizare si adaptare in aceasta perioada, mai jos vei regasi cateva ponturi pentru munca la distanta, din partea echipei Primer a Google, care te vor ajuta sa profiti pe deplin de aceasta situatie.

Fie ca o faci prin proprie initiativa, fie ca o faci dintr-o necesitate anume, asa cum este cea impusa zilele acestea de pandemia cu noul Coronavirus, munca de acasa are beneficiile sale, iar printre acestea cel mai important este evitarea deplasarii zilnice catre si de la locul de munca. Dar a lucra de acasa inseamna, de asemenea, si ca depinde de tine si numai de tine sa te motivezi singur si sa scoti tot ce poti din timpul pe care il ai la dispozitie, la fel cum ai fi facut daca ai fi mers la birou.

Pentru a te ajuta sa faci asta intr-un mod cat mai eficient, vei regasi mai jos patru ponturi cu ajutorul carora vei fi mai responsabil, mai cooperant si mai productiv atunci cand lucrezi de acasa. In plus, un pont care functioneaza de minune in multe cazuri testate este stabilirea unui loc de munca anume. Acest demers te va ajuta sa trasmiti creierului tau mesajul ca esti in locul in care lucrezi productiv!

Pontul 1. Creaza agenti declansatori pentru munca

Atunci cand lucrezi intr-un spatiu clasic de birouri, rutina zilnica de a te pregati si de a te deplasa pana la locul de munca iti ajuta creierul sa se pregateasca pentru o noua zi de munca, ce tocmai incepe. Cand lucrezi la distanta, poti crea niste agenti declansatori de tipul “incepe ziua” care iti vor pregati mintea pentru munca intr-un mod similar cu pregatirea si deplasarea catre locul de munca. Astfel, poti face sport, poti citi un ziar sau iti poti face cafeaua, iar creierul tau va sti ca aceste obiceiuri preced intotdeauna munca.

Un spatiu in care sa iti desfasori in mod obisnuit activitatea de serviciu poate fi cheia in astfel de situatii. Daca poti sa te asezi pur si simplu si sa fii productiv in orice spatiu, este excelent. Daca ai nevoie insa de mai multa structura, stabilirea unui loc anume in care sa lucrezi – fie ca este o camera separata si un birou complet aprovizionat cu tot ce ai nevoie, fie ca este doar o parte curata a mesei de bucatarie – te poate ajuta sa transmiti creierului ca te afli in locul in care lucrezi productiv si la adapost de factori de distragere a atentiei.

Factorii de distragere a atentiei sunt printre cele mai mari provocari atunci cand lucrezi la distanta. Pentru a-ti mentine creierul pe modul adecvat muncii, evita sa faci tot felul de sarcini care au legatura cu munca in timpul orelor in care iti propui sa lucrezi. De pilda, programeaza un moment separat in care sa speli hainele, in loc sa iti bati capul si cu asta in timp ce te straduiesti sa duci la bun sfarsit o prezentare pentru la serviciu.

Pontul 2. Mentine motivatia cu ajutorul listelor

O simpla lista cu ceea ce ai de facut poate face minuni pentru a te mentine atat organizat, cat si motivat si productiv atunci cand lucrezi de acasa.
In momentul in care creezi o lista gandeste-te la obiective mari, pe termen lung, precum finalizarea unui proiect, dar si la obiective mai mici, pe termen scurt, precum ducerea la indeplinire a task-urilor care te duc catre obiectivul important pe care ti l-ai stabilit.

Indeplinirea acestor obiective mai mici iti permite sa constientizezi ca faci progrese, ceea ce iti da o stare de bine pozitiva pe parcursul zilei. Iar munca pare mult mai realizabila atunci cand ai si altceva la care sa te raportezi, nu doar un singur obiectiv urias si care pare extrem de indepartat.

Scrie-ti lista pe o hartie sau tipareste-o, in loc sa o ai doar in minte. Astfel, nu va trebui sa ai un spatiu in creier unde sa revii constant pentru a-ti aminti ce ai de facut. In plus, placerea de a taia de pe lista fiecare sarcina efectuata te poate ajuta sa iti mentii motivatia.

Pontul 3. Stabileste un program pentru orice

Munca de la distanta necesita si ea un program, la fel ca un job obisnuit, pe care il faci de la birou, cu exceptia faptului ca de acasa vei fi nevoit sa te responsabilizezi singur. Asta nu inseamna ca intreaga zi trebuie sa fie numai despre munca, ba chiar este extrem de important sa faci pauze regulate, pentru a-ti da un refresh atat din punct de vedere mental cat si din punct de vedere fizic si emotional. Insa acest program va trebui sa includa si alte activitati care nu sunt legate de munca, nu doar task-urile de serviciu.

Cand iti creezi programul, ia in calcul si celelalte angajamente si responsabilitati din viata ta si stabileste o rutina care sa iti permita sa te ocupi la fel de bine si de acestea.
Daca ai un copil, include in programul tau si timpul dedicat acestuia si rutina necesara ingrijirii acestuia. Astfel, mentioneaza clar in program orele in care ii duci si ii aduci de la scoala, orele in care le pregatesti masa sau in care petreci exclusiv timp cu acestia. Daca faci sport sau actiuni de voluntariat, programeaza-ti timpul astfel incat sa iti faci sarcinile ce tin de munca inainte sau dupa aceste activitati.

Odata ce ti-ai stabilit programul, pune-l undeva la vedere, astfel incat sa fie disponibil colegilor alaturi de care lucrezi, cu un calendar comun. In acest fel, vor sti cand esti liber pentru intalniri sau sedinte, care sunt orele de munca si care sunt orele dedicate timpului personal. De asemenea, o idee buna poate fi sa te asiguri ca prietenii si familia iti inteleg programul si ca il respecta. Stabileste limite si asteptari, spunandu-le ca lucrul de acasa nu inseamna ca esti liber tot timpul.

Pontul 4. Creaza un proces de colaborare

A lucra de acasa poate parea o experienta individuala, desfasurata pe cont propriu, insa in general ea implica in continuare interactiunea cu ceilalti, fie ca este vorba despre intalniri cu echipa, sarcini noi, decizii care trebuie luate, sau feedback-ul pe care trebuie sa il primesti sau sa il oferi. Asadar, este important sa iti stabilesti metode de colaborare atunci cand lucrezi la distanta.

Desi emailurile pot fi eficiente pentru a lua o decizie oficiala, sau pentru a transmite informatii care conteaza pentru intreaga echipa, inbox-urile oamenilor se pot umple sau bloca cu usurinta. Daca ai nevoie sa pui o intrebare urgenta sau sa trimiti un update rapid echipei tale, aplicatii de chat precum Google Hangouts sau Slack sunt o alternativa foarte buna pentru emailuri.

Brainstorming-urile sau discutiile detaliate necesita in general intalniri oficiale. Discutia fata in fata poate favoriza adesea comunicarea, astfel ca poti lua in considerare varianta videoconferintelor pentru aceste momente. Videoconferintele sunt, de asemenea, un mod excelent de a avea parte de check-in-uri regulate cu echipa cu care lucrezi. Asta te poate ajuta sa fii la curent cu ceea ce fac ceilalti, si de asemenea ajuta pe toata lumea sa mentina un raport care altminteri ar putea fi neglijat, din pricina faptului ca nu impartiti acelasi spatiu de lucru.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.