Top 4 alegeri constiente ale liderilor inteligenti emotional

0
268

Liderii manifesta un spectru larg de comportamente si de dezvoltare si, din pacate, extrem de frecvent, ierarhia pare sa fie mai mult ceva ce tine de ambitie, decat de competenta.

Inteligenta emotionala este o calitate ce poate fi ingrijorator de subdezvoltata, chiar si la nivelurile cele mai inalte, iar un motiv pentru asta pot fi provocarile inerente ce tin nu numai de definirea si masurarea inteligentei emotionale, ci si de dezvoltarea activa a sa in cazul liderilor.

Mai degraba decat sa incercam sa urmarim definitii exacte si sa reducem IE (inteligenta emotionala) sau EQ (coeficientul de inteligenta emotionala) la o serie de parametric, fara unitati de masura certe, in cele ce urmeaza vom analiza cateva strategii asociate cu leadership-ul inteligent din punct de vedere emotional.

1. Conteaza ce poti oferi, si abia apoi ce poti primi

Desi dictonul folosit oarecum excesiv de catre John Fitzgerald Kennedy – “Nu te intreba ce poate face tara pentru tine, ci mai degraba ce poti face tu pentru tara ta” – reflecta un altruism nobil, el este si extrem de practic. Este mult mai usor sa controlezi, sa creezi si sa dezvolti ceea ce aduci tu lumii, decat ceea ce primesti.

Liderii inteligenti din punct de vedere emotional stiu ca oricat de atragatoare ar fi rasplata muncii, prioritatea lor trebuie sa fie aceea de a oferi valoare de piata companiei, acesta fiind de altfel scopul lor, si nu colectarea veniturilor.
Pentru liderul inteligent emotional este clar ca o valoare reala este direct proportionala cu profitul.

2. Suspendarea temporara a gandirii critice

Capacitatea de a suspenda si de a evita gandirea critica este un atu foarte valoros pentru liderii inteligenti emotional. Reusind sa faca acest lucru ei se pot conecta pe deplin cu colegii lor, pot asculta atent si pot lasa curiozitatea sa ii ghideze catre un plus de claritate. Este o strategie sa asculti pentru a invata, mai degraba decat sa astepti momentul potrivit pentru a riposte.

Intalnirea mintilor creaza empatie si faciliteaza creativitatea – un proces divergent care da loc intotdeauna unor noi posibilitati. Practic vorbim despre o capacitate in antiteza perfecta cu discriminarea, care diseca si imparte asemeni unui cutit ascutit.

Plasarea in mijloc este cel mai bun loc din care poti vedea clar ambele parti inainte de a decide pe care anume sa o alegi.
Sigur ca atat simtul critic cat si puterea de a-l evita uneori isi au locul lor, insa cand una domina, inteligenta emotionala sufera.

3. Comportament, mai degraba decat cuvinte

Inteligenta emotionala este o consecinta a constiintei de sine care aliniaza ceea ce spunem cu modul in care ne comportam. Atunci cand exista o lipsa de conexiune intre discurs si actiune, este erodata increderea, comunicarea si relationarea.

In cele din urma, cele care vorbesc mai tare decat cuvintele sunt actiunile, iar actiunile si comportamentul liderilor sunt cele care formeaza cultura organizationala intr-o masura mult mai mare decat cuvintele pe care acestia le folosesc.
“Sunt constient ca felul in care merg prin birou dimineata poate da starea pentru intreaga zi”, spunea la un moment dat un asociat intr-o companie mare. Este exact ceea ce explicam mai sus, actiunile vorbesc de la sine!

Liderii inteligenti din punct de vedere emotional au tendinta de a vorbi mai putin si de a asculta mai mult, in schimb. Sau, asa cum spunea Lao Tsu, “un lider este mai bun atunci cand oamenii abia daca stiu ca el exista, iar atunci cand treaba sa este facuta, scopul sau atins, oamenii vor spune: noi am facut asta singuri!”.

4. Respingerea sanatoasa a convingerilor

Noi oamenii avem, in general, tendinta de a investi propria identitate in ceea ce credem si ne punem viata in slujba acelei credinte. Problema este ca e posibil ca tu sa nu crezi in ceea ce cred eu – un scenariu familiar, independent de evidente si de dovezi.

Liderii inteligenti emotional inteleg acest scenariu si mai degraba decat sa isi investeasca intreaga fiinta in idei, ei isi dezvolta intelepciunea prin experiente.
In acest mod nici nu accepta nici nu resping o ipoteza, pana cand aceasta nu este testata.

In mod paradoxal, convingerile de nezdruncinat ii pun in aceeasi categorie pe cei care cred si pe cei care nu cred: amandoi cred – unul in ceva, celalalt in nimic. Ambii exclud alternativa! Deopotriva cel credincios si ateul isi leaga credintele de diferite argumente si tin cu dintii de ele, in timp ce o persoana inteligenta emotional isi recunoaste ignoranta si se multumeste cu faptul ca pur si simplu nu stie un lucru.

Faptul ca nu stii ceva iti lasa mintea deschisa catre noi perspective, pe cand faptul ca stii tot (sau crezi ca stii) o inchide.
Atunci cand face aceste patru alegeri, un lider inteligent din punct de vedere emotional este constient de faptul ca actioneaza impotriva propriilor obiceiuri si a impulsurilor sale, pentru a crea un raspuns mai clar, mai calm si mai echilibrat la stimulii veniti din lumea aflata in schimbare continua in jurul lor.Aceasta munca este una interioara si personala si adesea invizibila, iar rezultatele sunt cele vizibile tuturor.

Liderii au nevoie sa isi accelereze dezvoltarea si impactul printr-o mai profunda constientizare a dinamicilor interioare, a sistemului de credinte si de emotii care le determina leadership-ul.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.