Cele mai reziliente si mai adaptabile echipe reusesc mai des decat cele rigide si care nu sunt dispuse la schimbare. Iata de ce sunt esentiale aceste doua trasaturi pentru succesul unei afaceri.
- Rezilienta si adaptabilitatea sunt necesare pentru succesul in afaceri astazi.
- Rezilienta si adaptabilitatea sunt strans legate.
Echipele isi pot imbunatati rezilienta si adaptabilitatea urmand cateva ponturi simple.
Rezilienta si adaptabilitatea sunt caracteristici esentiale pentru supravietuire, in natura. Intr-adevar, cand Charles Darwin a vorbit despre “supravietuirea celor mai adaptati” nu s-a referit la cele mai rapide, la cele mai puternice sau la cele mai inteligente forme de viata, ci mai degraba la cele care au fost cele mai capabile sa se adapteze la conditiile lor de mediu.
Acest principiu este adevarat si in afaceri: cele mai reziliente si mai adaptabile echipe reusesc mai des decat cele care sunt rigide si nu sunt deschise la schimbare, chiar si daca echipele mai rigide dispus de un talent mai mare. O cercetare efectuata la Universitatea Johns Hopkins ilustreaza foarte bine aceasta idee.
Sumar
Ce inseamna “rezilienta in actiune”?
In cadrul studiului, Kathleen Sutcliffe, profesor distins la Johns Hopkins Bloomberg, specializata in teoria organizarii, si Michelle Barton, profesor asistent la Universitatea din Boston, au analizat echipe competitionale de expeditii, care parcurg trasee prin salbaticie, atat pe uscat cat si pe mare.
Echipa a descoperit ca cele mai de succes echipe nu au rezistat doar dificultatilor ridicate de o situatie extrema, ci s-au orientat astfel incat sa faca fata provocarii si chiar si-au imbunatatit performanta in ceea ce faceau.
„In masura in care au putut mentine o imagine fluida si precisa cu privire la situatia in care s-au aflat („unde ne aflam”, „cum ne descurcam”) au fost mai predispusi sa ia masurile adecvate”, au scris Sutcliffe si Barton despre echipele studiate. „In schimb, atunci cand echipele au pierdut contactul cu realitatea contextului – fie la nivel intern, fie extern – ele au fost mai predispuse sa devieze de la drumul drept. In aceste situatii, aplicau comportamente care ii duceau in situatii mai neplacute, (de pilda trecerea in graba pe langa un punct de control, sau un viraj gresit…).
Cercetatorii au remarcat ca aceste caracteristici pot fi transpuse si in lumea afacerilor, mai ales atunci cand vine vorba despre procesele de „management al derivei” si „management al sensului”.
Managementul de deriva si managementul sensului
Aceste doua tipuri de management au devenit indicatori cheie ai performantei generale a unei echipe. Echipele care au fost atente la deriva si la sens – si au raspuns in consecinta – au fost mai bine pozitionate pentru succes, conform studiului. Iata cum au definit autorii studiului aceste concepte.
Managementul derivei: managementul derivei inseamna sa acorzi atentie indeaproape modului in care stau lucrurile, ca si bunastarii fizice si mentale a membrilor echipei si atentia fata de orice schimbare a conditiilor. In lumea afacerilor, deriva poate include situatii precum schimbari in piata, probleme de sanatate ale membrilor echipei si probleme legate de sarcinile individuale de lucru. Gestionarea acestor drifturi poate insemna fie redistribuirea sarcinilor astfel incat un membru cu probleme al echipei sa fie ajutat sa se recupereze, fie prin repozitionarea eforturilor unei echipe astfel incat sa raspunda mai bine conditiilor din lumea reala ale unei piete in schimbare.
Managementul sensului. Managementul de succes al sensului inseamna cultivarea mentalitatii colective conform careia prin intermediul adversitatilor echipa va ajunge la un viitor mai luminos. Aceasta mentalitate ii impiedica pe membrii echipei sa se decupleze de la sarcini si sa nu se mai implice in acestea si ii ajuta sa arate rezilienta in fata unui trimestru prost sau in fata unui declin economic. Pe scurt, inseamna dezvoltarea unei culturi care sa aiba incredere in obiectivele si skill-urile echipei.
Cand echipele studiate de Sutcliffe si Barton nu au reusit sa actioneze intr-o maniera rezilienta, echipele nu doar ca nu au reusit sa genereze rezultate bune, dar si-au marit si gradul de vulnerabilitate si de adversitate.
“Comportamentul echipelor a afectat conditiile in care s-au aflat, iar aceste conditii au afectat rezultatele obtinute” au scris cercetatorii. “Cu cat echipele s-au implicat mai mult in context cu atat au putut sa-si alinieze mai mult actiunile cu realitatea contextului, sa ia decizii inteligente si sa actioneze in mod adecvat, generand astfel rezultate mai bune” au conchis cercetatorii.
De ce sunt rezilienta si adaptabilitatea importante in business?
Afacerile se schimba in mod constant, iar daca vrei sa reusesti in lumea afacerilor globale, trebuie sa fii rezilient. De asemenea, trebuie sa te adaptezi pentru a mentine un avantaj in lumea aflata intr-o schimbare continua. Adaptabilitatea inseamna sa fii flexibil si sa mentii o atitudine pozitiva.
Cum ar arata un exemplu de rezilienta in afaceri?
Rezilienta are cateva paliere, inclusiv ganduri, comportamente, actiuni, abilitati si atitudini.
Unul dintre secretele succesului in afaceri este sa ramai mereu pozitiv, astfel incat sa poti mentine controlul asupra mediului tau de lucru. Inteligenta emotionala iti permite sa iti intelegi sentimentele si modul in care le poti valorifica. De asemenea, iti ofera o intelegere clara asupra felului in care comportamentul tau ii afecteaza pe cei din jur.
O modalitate excelenta de a fi mereu rezilient este sa obtii echilibrul dintre profesie si viata personala. Tehnologia ne-a permis sa avem acces constant la munca, astfel ca e necesar sa muncim si mai mult pentru a gasi acest echilibru. Insa daca vrem sa ramanem rezilienti, trebuie sa avem echilibru.
Cum poti imbunatati rezilienta si adapabilitatea in business?
Exista o serie intreaga de moduri in care poti imbunatati rezilienta si adaptabilitatea in afaceri. Echipele adaptabile sunt excelente in ceea ce priveste gandirea creativa. Gandirea creativa ajuta echipele sa ia in calcul moduri cat mai diverse de a duce la indeplinire un task, ceea ce le face mai flexibile si mai reziliente.
Majoritatea oamenilor se simt incomod cand au in fata detalii ambigue si neclare legate de munca. Atunci cand echipele invata sa se simta mai bine in situatii incerte, vor invata cum sa isi mentina atitudinea pozitiva chiar si in situatii dificile.
Managementul de succes inseamna cultivarea inteligentei emotionale a angajatilor. Angajatorii pot oferi cursuri de self-management, care ii pot ajuta pe angajati sa se adapteze la echipele in schimbare si la lucrul alaturi de colegi noi.
Sursa: https://www.businessnewsdaily.com/10157-resilience-adaptability-business-success.html