Cea mai importanta relatie a unui antreprenor nu este relatia cu investitorii, cu partenerul de afaceri, cu clientii sau cu sotul, ci este relatia cu timpul.
Daca ai trei copii, o companie de condus si alte cateva activitati extra, iar pe langa asta un partener de viata care la randul sau este extrem de ocupat, in mod cert nu vei avea timp. Insa ceea ce trebuie sa ai, mai presus de orice, este o relatie foarte solida cu timpul.
Bineinteles ca nu vei reusi sa faci asta de la inceput, iar cel mai adesea te vei simti ca intr-un vartej ametitor in care nu poti detine controlul. Fiecare dintre noi are pentru fiecare zi o lista de prioritati uriasa si nu exista niciodata suficiente ore intr-o zi incat sa duci la bun sfarsit tot ce ai de facut.
In mod cert cunosti si tu aceste sentimente. Si nu e vorba doar despre faptul ca zboara zilele, pentru ca pana la urma asta e o parte normala a vietii… Problema este ca de cele mai multe ori in astfel de situatii simti ca nu reusesti sa faci nimic din tot ce iti propui. Sunt foarte multe lucruri care iti solicita atentia si exista mereu o sumedenie de probleme care trebuie rezolvate. Iar de multe ori simti ca te invartesti in cerc si nu reusesti sa ajungi unde iti propui.Ajungi sa iti petreci toata ziua repetand “nu am timp” pana cand incepi sa crezi si nu mai faci niciun efort sa iesi din situatie.
Iar cei care conduc afaceri si sunt in aceasta situatie inteleg perfect sentimentul ca nu tu conduci afacerea, ci ca afacerea este cea care te conduce pe tine. Esti atat de innebunit ca nu ai mai multe ore la dispozitie pentru a face tot ce ai de facut, incat nu faci decat sa alergi toata ziua incercand sa inghesui totul in putinele ore pe care le ai la dispozitie. Nu iti doresti nimic mai mult decat ca ziua sa aiba mai multe ore, pana cand in final intelegi ca asta nu se va intampla niciodata si ca singura solutie care iti ramane este sa iti schimbi relatia cu timpul! Iar pentru a-ti schimba relatia cu timpul trebuie in primul rand sa iti modifici felul in care gandesti cu privire la timp. Iata cum poti face asta.
Pasul 1. Observa
Observa cat de mult precipiti totul atunci cand iti spui mereu “nu mai am timp”, “nu am destul timp”, “nu pot sa fac si asta, pentru ca e prea tarziu”, “grabeste-te, nu mai avem timp deloc”. Aceste fraze declanseaza o reactie in lant si te fac sa te afunzi intr-o spirala fara control, cand tu nu vrei de fapt decat sa faci cat mai multe intr-un timp scurt.
Pasul 2. Recunoaste
Recunoaste ca ai realizat tot ce a trebuit vreodata sa realizezi. Cand ti s-a intamplat ultima data sa ratezi un task pentru ca nu ai avut destul timp la dispozitie? Fiecare referat sau proiect pe care l-ai avut de facut, l-ai terminat pana la urma, chiar daca a trebuit sa stai peste noapte pentru a scrie. Fiecare prezentare sau licitatie la care a trebuit sa participi a fost dusa la bun sfarsit si exact in timpul alocat.
Este important sa realizezi ca timpul necesar pentru fiecare sarcina este acelasi cu timpul pe care il ai pentru a o duce la bun sfarsit. Cu alte cuvinte, atunci cand ai nevoie de timp gasesti timp! Si inca destul! Problema este ca esti atat de ocupat sa te grabesti sa tii pasul, incat nu mai crezi ca vei reusi.
Pasul 3. Accepta
Accepta ca problema nu este timpul. Problema este reprezentata de prioritatile pe care le ai si de obiceiul de a transforma totul intr-o urgenta. Solutia nu este ca o zi sa aiba mai multe ore, ci ca tu sa iti exerciti puterea asupra listei de sarcini si sa te concentrezi pe ceea ce conteaza cu adevarat. Majoritatea task-urilor pe care le ai pe lista mai pot astepta o ora, o zi, o saptamana, o luna sau chiar un an.
Ceea ce nu mai poate astepta deloc este sa ajustezi ce iti spui despre timp si modul in care prioritizezi lucrurile importante. Incearca un exercitiu simplu: gandeste-te la un task pe care simti presiunea sa il termini; incepe-l chiar acum, iar pe masura ce lucrezi la el repeta-ti permanent, ca o mantra, “am timp, am timp”.
Vei fi uimit de rezultate. Pentru ca nu toate lucrurile iti impun sa te grabesti. Nu trebuie sa le faci pe toate deodata. Poti alege cel mai important sau cele mai importante lucruri de pe lista si sa iei totul mai usor. Pentru ca acum ai ceea ce niciun alt antreprenor nu are: timp.