Mult prea des auzim despre acesti „schimbatori de joc” si antreprenori care au parte de un succes masiv peste noapte cu primul lor produs major, iar la putin timp se confrunta cu esecuri majore, cand dau gres cu o noua incercare… Nicio persoana, produs sau brand nu are un dosar 100% perfect, si oricine si orice se confrunta cu capcane si probleme ici-colo.
De ce apar insa atat de regulat aceleasi greseli si ajungem sa vedem succese masive urmate de prabusiri dureroase? Ne confruntam cel mai probabil cu un sindrom al Atingerii lui Midas, in care oamenii au parte de succes intr-o zona si apoi se lasa dusi de val si merg inainte cu ochii larg deschisi si inarmati cu increderea nechibzuita ca nu pot face nimic gresit.
Asa cum stim din povestea clasica greceasca, regele Midas era inzestrat cu capacitatea de a transforma in aur tot ce atingea – un „dar” care avea sa se transforme rapid intr-un dezastru si pe care Midas nu si l-a mai dorit in cele din urma.
Cand oamenii au un produs de succes, se inconjoara cel mai adesea de sentimentul ca urmatorul produs va fi la fel de mare sau chiar mai mare. Exista, de asemenea, si o tendinta de a avea o toleranta mai mare la risc, pornind tocmai de la convingerea ca succesul intr-o zona anume va atrage succesul si in alta zona. Nu trebuie decat sa ne uitam la numarul urias de albume de muzica proasta scoase de sportivi sau de actori de top…
Pornind la drum cu o incredere de neclintit si alimentati de succesul anterior, oamenii pot avea convingerea ca orice domeniu nou pe care l-ar incerca sau orice inovatie va functiona, insa de cele mai multe ori incercarile de acest tip sunt retete pentru esec si nu iti trebuie decat un mic pas negandit pentru ca totul sa se transforme intr-un esec.
Atractia noilor produse si inovatii poate fi vazuta ca un instrument de crestere rapida, dar, in realitate, un astfel de demers poate fi la fel de periculos daca nu este aliniat cu produsele care ti-au adus succesul initial. Extinderea constanta, pivotarile si strategiile pripite afecteaza moralul atunci cand noile initiative nu sunt aliniate cu asteptarile angajatilor din companie.
Sindromul Atingerii lui Midas poate fi fatal, mai ales pentru companiile mici, daca nu este depistat la timp, pentru ca poate afecta strategia de baza a companiei si poate duce la pierderea viziunii si scopului. Iar cel mai important este ca riscul financiar al unui esec cauzat de acest sindrom poate scoate o companie din business. Evolutia este o sabie cu doua taisuri, iar companiile mici se exclud adesea singure din business prin dorinta arzatoare de a creste cu orice chip.
Chiar daca uneori poti fi afectat de factori care iti distrag atentia, cu atentie si determinare compania ta poate deveni mai puterica, cu un accent nou pe valorile de baza. Iata cateva moduri care te pot ajuta sa eviti Sindromul Atingerii lui Midas.
1. Concentreaza-te pe ceea ce faceti cel mai bine tu si echipa ta.
2. Dezvolta o declaratie puternica de principii si foloseste-o ca lumina calauzitoare.
3. Cauta consiliere externa ampla din partea partilor interesate si, mai important, din partea celor neimplicate, cu privire la toate deciziile de business, lasandu-i sa fie avocatul diavolului.
4. Daca pare prea frumos pentru a fi adevarat, cel mai probabil chiar asa este.
5. Bazeaza-te pe puterea lui „Nu” pentru a evita distragerile cauzate de unele obiecte noi stralucitoare.
6. Compenseaza sentimentul de pierdere pentru ca nu ai profitat de o oportunitate noua, transferandu-ti energia catre inovarea in produsele tale de baza.
7. CEO-ul trebuie sa ramana mereu concentrat si sa nu intre in situatii dificile.
8. Cei mai buni CEO spun „nu” mai des decat spun „da” (Warren Buffet stie asta cel mai bine!).
Concentreaza-te in general pe partile puternice din compania ta si lucreaza in mod constant pentru a-ti consolida punctele forte si a veni cu noutati pe aceste zone si pentru a-ti imbunatati produsele si serviciile de baza.