6 ponturi sa iti transformi hobby-ul in afacere

Acum este momentul perfect pentru a transforma un hobby pe care il adori intr-o afacere mica sau chiar intr-un business cu norma intreaga. Stim cu totii ca de cele mai multe ori cariera joaca un rol major in determinarea satisfactiei noastre vis-a-vis de viata.

O parte semnificativa a timpului se desfasoara la locul de munca. Asadar, daca nu esti incantat sa te dai jos din pat dimineata si sa incepi o noua zi, poate ca e momentul sa iti reevaluezi activitatile profesionale.

Toata lumea viseaza sa aiba un loc de munca pe care sa il iubeasca si unde sa ii faca placere sa isi petreaca timpul. Asa ca daca ai un hobby care te pasioneaza si te intrebi cum sa iti incepi propria afacere sau care ar putea fi cateva idei de afaceri mici pe care sa le incerci, foarte probabil acum e timpul sa treci la planuri.
Iata mai jos cateva sfaturi care te vor ajuta sa iti transformi hobby-ul intr-o afacere de succes.

1. Analizeaza cum poti face bani din hobby-ul tau

Pana acum, unicul motiv al hobby-ului tau a fost acela de a-ti oferi placere. Poate ca s-a mai intamplat ca uneori sa planifici activitati lucrative legate de acest hobby, insa de cele mai multe ori nu a fost cazul. Insa acum, cand hobby-ul tau este pe punctul de a capata un nou rol, e timpul sa il abordezi diferit. Abordarea cea mai potrivita in discutia „hobby vs business” este aceea de a trata hobby-ul ca pe o afacere.

Gandeste-te cu atentie la detalii. Vei incepe cu jumatate de norma, ca job secundar, fara sa renunti la jobul tau principal? Sau vei taia cordonul corporatist si te vei arunca cu totul in noua activitate? Cum va arata exact versiunea business a hobby-ului tau? Care este produsul pe care il propui? Si cui ii vei vinde acest produs?

Sunt foarte multe lucruri la care trebuie sa te gandesti. Insa daca esti serios in ceea ce priveste transformarea hobby-ului intr-o cariera noua, este important sa planifici totul pas cu pas.

Retine, insa, un lucru extrem de important: cu cat vei depinde mai mult de venitul obtinut din hobby-ul afacere, cu atat vei fi nevoit sa muncesti mai mult pentru acest hobby.
E posibil chiar sa fii nevoit sa faci mai multe lucruri pentru a crea o afacere sustenabila din punct de vedere financiar. De exemplu, daca faci quilting, iti poti vinde tesaturile, dar poti tine si cursuri pentru cei care vor sa invete de la tine, poti deschide un magazin de profil sau poti concepe si vinde modele de quilting.

Vestea minunata este ca ai la dispozitie in mediul online o multime de solutii in care vei gasi sprijin. Poti gasi, de pilda, ghiduri foarte cuprinzatoare si utile despre cum sa incepi o afacere in domeniul curateniei, cum sa lansezi un nou brand de imbracaminte, cum sa iti creezi un magazin pe eBay sau pe Amazon, sau cum sa iti lansezi un studio foto.

Indiferent despre ce hobby vorbim, in mod cert cineva a creat un traseu util, care te va ajuta sa iti transformi hobby-ul intr-o afacere.
Asadar, apuca-te de treaba si pune la punct un plan temeinic. Este adevarat ca un astfel de plan se poate schimba in timp – de fapt, e chiar foarte probabil! – insa pentru a atinge un obiectiv, trebuie sa stii care este acela.

Fii cu adevarat bun inainte de a renunta la slujba

Pentru a castiga bani din hobby-ul tau, va trebui sa fii cu adevarat bun. Daca abilitatile tale nu sunt inca la acest nivel, fa-ti un plan pentru a te auto-imbunatati si amana planul de business pana cand te simti pregatit.

Intreaba-te daca iti va mai placea acest hobby cand il vei face pentru bani

A castiga bani din hobby-ul tau va insemna respectarea unor termene limita, va insemna ca trebuie sa faci pe plac clientilor exigenti si ca va trebui sa faci respectiva activitate si in zilele in care nu ai chef. Va trebui sa gestionezi marketingul si finantele. Asigura-te ca esti dispus sa jonglezi cu toate acestea, inainte de a-ti transforma business-ul intr-o activitate!

2. Creaza o indentitate puternica de brand

Fiecare companie are o identitate de brand, iar acest lucru este valabil si pentru compania ta, fie ca ai luat sau nu o decizie constienta de branding. Iata de ce este extrem de important sa faci alegeri constiente si consecvente. Deciziile neluate la timp si un brand lasat nesupravegheat, iti pot afecta afacerea.
Pentru ca te afli la inceputul noii tale calatorii de afaceri, vei avea un rol esential – acela de a transmite identitatea de brand chiar din prima zi.

Ce este identitatea de brand?

Brandul este identitatea companiei tale si cel in functie de care vei fi cunoscut. Un brand puternic iti va ajuta clientii fideli sa te recunoasca, la fel cum oamenii stiu instantaneu ca cele trei dungi inseamna Adidas.

Identitatea de brand este reprezentata de elementele vizibile ale unui brand, incluzand numele companiei, culorile, designul si sigla acesteia, insa fara a se limita la ele. Identitatea de brand este modul in care o companie, o corporatie sau o afacere se prezinta publicului sau si individualizeaza afacerea in mintea consumatorilor. Este pur si simplu ceea ce pot vedea atat clientii, cat si potentialii clienti.

Utilizeaza semnele brandului tau in mod consecvent pe site-ul web, pe retelele de socializare si in alte tipuri de marketing.
Cele mai bune identitati de brand sunt intentionate. Este important sa nu alegi in mod aleatoriu orice nume pentru afacerea ta, mai ales ca un nume potrivit poate conta foarte mult.

De asemenea, proprietarii de afaceri de succes nu folosesc niciodata o sigla generica, sablon, considerand ca “merge si asa”. O sigla cu un design personalizat si unic iti poate scoate noua afacare in evidenta, pe o piata aglomerata.
Numele companiei, sigla, designul vizual si toate celelalte elemente transmit esenta si misiunea afacerii pe care o reprezinta. Iar asta inseamna ca trebuie sa cunosti esenta si misiunea afacerii tale pentru a o traduce intr-o identitate de brand recunoscuta.

Cum poti construi o identitate puternica de brand?

Stabilirea unei identitati puternice de brand reprezinta cheia succesului oricarei companii. Iata mai jos cateva intrebari pe care ar trebui sa ti le adresezi pentru a reusi sa dezvolti o identitate de brand.
• Ce iti place la hobby-ul tau?
• Exista o misiune care sa te guverneze, dincolo de profit?
• Ce aduce unic hobby-ul tau?
• Cum vrei sa se simta clientii atunci cand interactioneaza cu brandul tau?

Retine ca identitatea de brand nu este un proiect singular. Brandurile evolueaza si necesita intretinere regulata. Si, asa cum subliniaza Dr. Glen Miller, fondator si CTO al Vera Roasting Company, “nu trebuie sa iti fie teama sa te re-branduiesti daca este necesar. Majoritatea start-up-urilor incep cu un produs, nu cu un brand, iar odata cu adaugarea mai multor produse, clientii pot deveni usor confuzi. Brandul trebuie sa reuneasca totul. Daca nu o face, re-branduieste-te!

3. Gandeste-te la lucrurile pe care nu le stii

Primii pasi intr-o afacere noua reprezinta intotdeauna un salt in necunoscut, iar uneori acest adevar poate fi resimtit chiar mai mult decat crezi.
Desigur, stii ca trebuie sa iti marketezi afacerea, sa iti gestionezi actele, sa platesti impozite comerciale si multe altele. Si poate ca inca nu stii cum sa faci toate aceste lucruri. Dar ceea ce stii sigur este ca aceste lucruri exista si ca nu stii cum sa le faci!

In fiecare industrie, vor exista „necunoscute complet necunoscute” – lucruri atat de unice pentru afacerea ta, incat probabil ca nici macar nu ai auzit de ele pana cand nu au devenit de o importanta vitala.
De pilda, un producator amator de bere care va dori sa isi faca o cariera din acest hobby si sa deschida o fabrica de bere, va avea de infruntat o multime de diferente intre a-si vinde creatiile alcoolice prietenilor si familiei si a vinde bere pentru profit.

Dupa cum subliniaza Michael Davidson, proprietar si CEO al brandului de vodca Black Infusions, “asigura-te ca intelegi sistemul de distributie al afacerii pe care o incepi. Etapa in care trebuie sa incepi sa inveti cum sunt distribuite produsele tale este “copilaria” unei afaceri. In unele tari, legile complexe de stat si federale, care reglementeaza distributia alcoolului sunt doar un exemplu de informatii de industrie de nisa, vitale pentru succesul afacerilor din aceasta industrie.

Trebuie sa descoperi ceea ce nici macar nu stii ca nu stii despre domeniul ales. Fa un research inainte de a incepe! Citeste publicatii din industrie si construieste relatii cu oameni care lucreaza deja in domeniul tau. Mentine-ti mintea deschisa si presupune mereu ca mai ai multe de invatat.

4. Gaseste o cale de a mentine un echilibru in viata profesionala

A transpune un hobby pe care il adori intr-o cariera pe care sa o adori la randul sau este o aventura extrem de interesanta. Insa aceasta aventura are tendinta de a-ti destabiliza echilibrul dintre munca si viata.

Un hobby se schimba in mod fundamental atunci cand decizi sa il transformi intr-o afacere, pentru ca in acest fel hobby-ul tau distractiv nu mai este optional, ci necesar! In plus, el vine la pachet cu toate sarcinile deloc distractive pe care le impune conducerea unei companii. In acest context, devine absolut obligatoriu sa-ti gestionezi timpul in mod eficient, sa incluzi si intervale de timp liber si sa gasesti noi modalitati relaxante de umplere a acestuia.

Cand hobby-ul devine cariera, limitele devin incerte. Vei descoperi ca este usor – si tentant, in acelasi timp – sa te suprasoliciti in detrimentul timpului liber. Dar, daca nu acorzi prioritate oportunitatilor de relaxare si detensionare, vei ramane fara energie si vei simti ca ritmul tau este unul nesustenabil. Lansarea unei afaceri noi trebuie privita ca  un maraton, nu ca un sprint. Asadar, trebuie sa gasesti un ritm adecvat. Si in plus, sa iti gasesti noi hobby-uri la presiune scazuta, care sa te ajute sa te relaxezi.

5. Conecteaza-te la reteaua sociala a hobby-ului tau

Daca ai avut acest hobby pentru o perioada lunga de timp, probabil ca ti-ai construit deja o retea sociala formata din persoane care impartasesc acelasi hobby cu tine. Aceasta retea sociala este o resursa de nepretuit pentru noua ta afacere.

Fiecare companie cauta sa construiasca relatii puternice, iar reteaua ta sociala iti ofera un inceput in acest sens. Prietenii pasionati sunt acum grupul tau neoficial de discutii; si, foarte probabil, primii clienti ai afacerii tale. Asadar, gestioneaza cu grija aceste relatii!
Daca iti joci cartile corect, acestea vor deveni si avocati vocali ai afacerii tale, ajutand-o sa se dezvolte.

Invata despre marketing

Poti fi cel mai bun din lume la ceea ce faci, dar daca nu iti marketezi afacerea, nu vei obtine niciodata clienti. Citeste despre marketingul intreprinderilor mici si afla cum se promoveaza companii similare cu a ta. Configureaza un site web pentru noua ta afacere si obisnuieste-te sa folosesti social media. Incepe sa creezi conexiuni online si in comunitatea din care faci parte.

Obtine primul client

Primul client iti va oferi incredere in ideea ta de afaceri si va face sa ti se para mai usor din punct de vedere psihologic sa te marketezi. Daca este necesar, onoreaza prima comanda gratuit, in schimbul unui review sau unui testimonial favorabil.

4 Sfaturi pentru a profita la maximum de reteaua ta sociala:

• Cere prietenilor feedback si informatii in timpul procesului de branding. E posibil ca ei sa observe aspecte vitale, care tie sa-ti fi scapat.
• Distribuie produse sau servicii noi in faza de dezvoltare. Perspectiva prietenilor tai te poate ajuta sa te orientezi catre o cale mai potrivita.
• Multumeste retelei tale pentru contributiile sale. Fa asta verbal si des si recompenseaza-i ocazional si cu produse, pentru a le arata ca le esti recunoscator cu adevarat.
• Nu lua acesti oameni de buni. Nu uita sa mentii latura sociala a relatiilor pe care le ai, pentru ca prietenii tai vor incepe sa simta ca nu sunt cu nimic speciali.

6. Dedica-te transformarii hobby-ului in afacere

Te gandesti serios la transformarea hobby-ului tau intr-o afacere de succes? Daca raspunsul este „da”, atunci trebuie sa te dedici acestui obiectiv. Asta nu inseamna ca va trebui sa renunti maine la jobul tau cu norma intreaga, ci inseamna ca va trebui sa te inarmezi cu stapanire de sine. Cand ai o sarcina, fa-o! Cand stabilesti un termen limita, respecta-l.

Fa un plan de afaceri

Cand pui pe hartie un plan de afaceri, evaluezi piata hobby-ului tau si iti dovedesti ca este o idee viabila de afaceri. Vei vedea, astfel, de cati bani ai nevoie pentru a incepe, vei stabili obiective si vei planifica modul in care vei marketa afacerea catre clienti.

Pune-ti finantele in ordine

Trebuie sa raportezi veniturile si cheltuielile afacerii in declaratia de impozitare si sa platesti impozitele aferente. De asemenea, este posibil sa fie necesar sa platesti si impozitul pe vanzari. Cel mai usor mod de a-ti mentine finantele cat mai corect este sa creezi un cont bancar pentru business, astfel incat sa iti mentii separat banii proveniti din activitatile comerciale si resursele personale. Un contabil si o investitie buna intr-un software de contabilitate te pot ajuta sa incepi cu dreptul!

Partea cea mai buna la demararea propriei afaceri este ca nu exista un sef care sa te urmareasca. Insa, pe de alta parte, acesta este si unul dintre cele mai grele lucruri atunci cand iti incepi popria afacere de la zero. Trebuie sa te tragi la raspundere chiar pe tine. Tu esti seful tau!

A-ti transforma hobby-ul in afacere nu inseamna sa gasesti hobby-uri care sa iti aduca bani, ci inseamna in primul rand sa te dedici obiectivului pe care il ai si sa iti administrezi hobby-ul ca afacere. Iar atunci cand acea afacere isi depaseste statutul de activitate secundara, implica-te in succesul sau, incurajeaza-te singur si transforma-ti activitatea intr-un job cu norma intreaga!

Surse: https://azbigmedia.com/business/6-tips-to-turn-your-hobby-into-a-successful-business/

https://www.legalzoom.com/articles/10-tips-to-turn-your-hobby-into-a-business

Recommended For You

About the Author: sonia

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.